hits

Oslo-skolene hyrer inn vektere fordi det er for mange voldelige elever. Det er et tegn p at skolene selv ikke klarer jobben.

Det psykososiale miljet i skolen er med jevne mellomrom gjenstand for skelys, og n er vektere blitt en lsning for hindre elever i utagere mot lrere og medelever. http://www.dagsavisen.no/innenriks/slik-brukes-vektere-i-osloskolen-1.974383.

Alle har krav p et trygt arbeidsmilj - ogs lrere. Men nr vektere skal vre sikkerhetsbarrieren mellom lrer og elever, har vi begynt i feil ende. Da befinner vi oss p toppen av et isfjell av feilsltte eller manglende tiltak. Er det ikke en fallitterklring nr vi snakker om barn helt ned i seksrs-alder?

Sammensatte utfordringer krever sammensatte tiltak

Unger med ulike forutsetninger for lring og tilpasning innebrer selvflgelig at unsket atferd kan oppst. Under overflaten av unsket atferd ligger kanskje en funksjonshemming, sprkvansker, vanskelige forhold hjemme, manglende kulturforstelse eller andre faktorer. Det finnes ikke ett enkelt tiltak som avhjelper alle disse ulike utfordringene. Men starte tidlig med avdekke ulike behov, er en god strategi for forebygge voldsepisoder p skolen.

Er tidlig innsats blitt en floskel?

Tidlig innsats er blitt politikerne svar p det meste hva gjelder barn, oppvekst og skole. Og de har helt rett. ta tidlig tak i ting som kan vokse seg stort og vanskelig, har positiv effekt. Tilsvarende har vente-og-se som strategi stor sannsynlighet for mislykkes. Men tidlig innsats er visst lettere for politikerne snakke om enn for skoleledere gjennomfre. I dag gr ca. 10 000 elever ut av ungdomsskolen uten kunne lese og regne godt nok. Det meste av den spesialundervisningen som gis, kommer sent i skolelpet. I beste fall har vi gjre med altfor sen tidlig innsats.

Lringsinstitusjoner m ogs lre

I HMS-sammenheng snakker vi om skadepyramiden: Under hver alvorlig hendelse befinner det seg hundrevis av mindre alvorlige hendelser.

Det vi kanskje kommer til finne nr vi leter i bakenforliggende forhold etter at en elev har angrepet en lrer eller en medelev, er for eksempel dette:

Et barn som av ulike grunner har begynt sent i barnehagen og som ikke henger med sprklig. Som strever med kommunisere med andre barn, som snart blir den ingen vil leke med. Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) kobles inn og foresatte, barnehage og spesialpedagoger diskuterer tiltak. Tiltakene begynner virke og barnet mestrer etter hvert hverdagen. S kommer skolestart. Skolen har ftt tilsendt rapporter fra PPT, kanskje har skolen og barnehagen hatt et overfringsmte. Men nr skolen starter i august er det en annen lrer som skal ha eleven og informasjonen forsvinner i overgangen. Et barn er "lost in translation".

 



 

Nok en gang er barnet et problem. Kommunikasjonsvanskene gjenoppstr og n slr hun nr hun ikke klarer uttrykke hva hun tenker og fler. Det blir en kronglete hst, men etter jul er tiltakene igjen p plass. Smtt om senn gr det seg til og snart er ei ung jente klar for ungdomskolen. Overgangen mellom skolene er diffus, informasjonen og tiltakene stopper opp og jentungen rykker tilbake til start. Ressursene er knappere her. To-lrer ordningen er borte. Det er 30 elever og n lrer. Hun som trenger direkte kommunikasjon og blikk-kontakt er blitt elefanten i rommet. Det blir november fr lreren fr om beskjed om enkeltvedtaket som sier at jenta skal ha individuell opplringsplan. Da forstr han omsider atferden hennes bedre, men det er vanskelig hente henne inn. Han ber ledelsen om hjelp, men blir overhrt. Ressursene strekker ikke til, blir han fortalt. Og en dag smeller det.

Vektere som arbeidsmiljtiltak er som tine isfjell med hrfner

Hva er forklaringen nr lrere eller elever sier ifra ? og ingenting skjer? Str vi overfor resultatet av manglende ressurser? Penger, kompetanse eller rett og slett drlig ledelse? Kan det handle om ledere som ikke flger opp og lrere som slutter melde avvik fordi de vet at det ikke nytter, eller fordi det kan oppfattes som et nederlag ikke mestere elevene sine? Svaret er ja p alle sprsmlene. Og da vet vi at skolen svikter i vre en lrende organisasjon som retter opp feil og mangler. Det vi fr, er lringsinstitusjoner som skyver det vanskelige under teppet. Her ventes med gjre noe til noe alvorlig har skjedd. Isfjellet str der som fr, men vi later som om vi ikke ser det. Det er i slike organisasjoner det settes inn vektere.

Dyrt og billig eller dyrt og drlig?

Et annet forlp enn det vi her har sett over, kan vre flgende. Barnehagen og skolen samarbeider tett om overgangen. All informasjon er tilgjengelig og ansvaret er tydelig plassert hos den som skal ta imot eleven. P skolen samarbeider lrerne med hverandre og tverrfaglig med andre profesjoner, som spesialpedagoger, vernepleiere eller psykologer. Lederne tar lrerne p alvor og informasjon utveksles p tidligst mulig tidspunkt. Lrere som trenger hjelp og veiledning fr det. Alle ledd ligger i forkant og er forberedt. Her vet de at forberedelse er forebygging.

Jo lenger ned under overflaten vi setter inn tiltak, jo bedre. Bedre for lreren som er p jobb og bedre for eleven som fr hjelp i sin tilpasning. Vektere kan aldri vre en del av en forebyggende strategi.

Mlrettet tidlig innsats krever ressurser. Det koster  avdekke risiko, og rette opp mangler og feil. skape gangs mennesker av barn blir aldri billig. Men det lnner seg. Nr alternativet er vente og se til det gr galt, kan det ende i en svindyr katastrofe.

26 kommentarer

Elefanten i rommet som du selv ikke tr nevne er at det er en forfeilet innvandringspolitikk gjennom flere tir som har skylden for dette.

Olaus Trgheim

Olaus Trgheim

Som illustrasjonen viser er problemet elefanten. Ikke skoleverket.

P 60-tallet mtte elevene vise respekt for lrere. Elevene mtte st klassevis p rad utenfor inntil lreren hentet dem inn. Fr elevene satt seg ned stod de ved siden av pulten, hilste p lrer, fr de satt seg ned.

I dag er oppdragelsen, vel finnes det en oppdragelse? I dag er det eleven som er sjefen. Lrer m vre glad for ha jobb. De har ingenting de skulle ha sagt.

Skoler i dag trenger disiplin.

De kan jo ta en telefon til denne Kuben skole i Oslo - og hre hvilken reaksjoner det ble i klasserommet da en tidligere velkjent lrer tok til orde for f en slutt p innvandrergutter og deres villige bruk av ordet "hore" rettet mot norske jenter? La meg fortelle: Pulter og stoler ble kastet til vegger og tak - mens det haglet de sedvanlige anklager om rasisme.

Det er vel ikke slik at Mohammed er det mest brukte navnet i Oslo - og at det ikke understreker nye kulturer og et helt annet levesett, tankegods og religion?

Tror man fortsatt p barn av regnbuen? Hvor mange eksempler m til fr man vger nevne faktisk elefanten - eller skal man rope elefant - for s stikke hode til sand og hpe at andre skal ta opp virkeligheten?

Det rakner mer og mer. Norge skulle ikke bli som andre land. Man skal ikke mer enn et par r tilbake - hvor Arbeiderpartiet hudflettet Frp - hvor det var ikke grenser p viddene de var. Det var alts ikke fare for at Oslo eller andre byer i Norge ville ende opp som Malm eller flere av disse byer som er helt delagt. Hvor langt har man kommet? Jo - s langt er det et faktum at overfallsvoldtekter - der er mannen ikke etnisk norsk, og offer er stort etnisk norsk kvinne. Man har gjenger med innvandrere som gr etter hudfarge - og raner kun etniske norske. Man har innvandrergjenger som banker opp enslige etniske nordmenn. Man har steinkasting - og, biler i brann.

Arbeiderpartiet og hele venstresidens bortforklaring har blitt en virkelighet. Tegnene er mange - men, la meg tippe - svarene vil bli at ...

Det hele er Norge og nordmenn sin feil? "Det er vi som har sviktet innen integrering. Alt er vr feil - rasistiske kalde ekle hvite nordmenn m g i seg selv"?

Selvsagt vil skoler fr mer vold - nr gjenger med et dyptstikkende hat til Norge, vesten, vr kultur og historie!

Man glemmer alle de voldsepisoder som media ikke vil vise. Man glemmer at politiet plutselig utelater etnisitet i flere og flere saker. Det hele er for at man ikke skal se - for at man fortsatt skal drmme om denne verden som ikke fungerer.

Innen innvandring har guttene frihet. Frihet til gjre hva de vil. Jentene blir holdt innendrs bak ls og sl. Det er visst slik at jentene er selve beviset p re innen familien - det hele mens guttene krever respekt og forstelse fra de som kommer p deres vei.

Veien er at puter har blitt sydd under armer p innvandrere over srs mange r. Man kan se til Sverige - der har man gitt etter for ALT tilhrende de nye landsmenn. Hvordan ser Sverige ut n? Og - hvor er Norge p vei?

Det ble kanskje litt for vanskelig ta opp elefanten? Det er kanskje best ikke nevne hvilken ferd det hele gr - uten mtte ta et oppgjr med understreke at hele venstresidens politiske plattform innen innvandring gir ikke annet enn bilbranner, steinkasting, gjenger og mobb fulle av hat - hat rettet mot det nye landet som har gitt de frihet, fred, muligheter og valg?

Geir Sakariassen

Geir Sakariassen

snn var det p 70 talle . 15 jenter 15 gutter, femebist Lrer s ca 10 gutter mtte finne ut av tingenne selv, var du heldig f hjelp s var 5 min igjen av timen, s i 8 var det 14 jenter 8-9 gutter igjen, s reiste jeg meg sa hadde jeg gidder ikke mer, sosial lreren sa jeg dritter i deg men du m vre her til ut 9 ene ellerskan du sakske kommune om 30 r. dette var en klasse med bedre stilte foreldre, husker filmen star wars kom ut, jeg sa den var jo ikke s drlig, n er jeg 51 gammal, Du fr ikke ting i live du m ta det,husker nr jeg hadde sex ho var 18 r gammel jeg var 14-15 det var en drm som gikk i oppfyllese. I dag er det overgrep det var under ei trap i en hndbalhal, S det kan ikke vre lett vre gutt i dag for mange, jeg var en skoletaper delux . pensumme er jo drlig, mene jeg da, kjr p gutter, jenter som kan oppfre seg

De som har kommentert her er opptatt av innvandringspolitikken. Det er absolutt relevant, ettersom det er i omrder med mange innvandrere at problemene er strst. Men det forsterker vel bare poenget til Botnmark, at tidlig innsats og bedre koordinering i skolen m til? Enten man mener ditt eller datt om innvandring, s m problemene lses p skolene det gjelder. Sprsmlet er jo; Hvilke typer tiltak trengs?

Problemer med innvandrerskoler?

Kan de ikke bare oppfre seg da?

Er djevelskap takken vi fr for bosette muslimer i hopetall

Nei stopp ikke vestlig innvandring, n, fr det er for sent. Oslo er jo blitt en smeltedigel, for bilbranner steinkastende muslimer, leven og dritt.

Vi har tatt i mot vr "dose", nu br bremsen trekkes til

Glimrende skrevet. Men i Norge ser vi jo at det heller

ikke blir gjort noe ETTER at det smeller. Se 22. Juli.

S det m vre drlig ledelse og ikkekompetente folk

som ikke klarer jobbene sine. Slik er det for det meste

i Norge. Men hvordan skal det bli bedre nr de som skal

lede landet ikke tr ha noen mening. Overlater alt til

andre, resultatene ser vi, men ingen forbedring overhode

Vre folkevalgte bryr seg ikke om oss "de vanlige",

ellers ville dette aldri ha kommet s langt som n.

Fremdeles blir ingenting gjort, handlingslammete og

selvopptatte politikere, mange bare med grunnskole,

hvordan SKAL de klare dette? Og hvem lider igjen ?

Og de utrolig lange ventetidene gjr det heller ikke

bedre, og mye blir bare feiet under teppet. Vi trenger

noen som kan jobben sin, som kan si ifra og vre bestemt nr det trengs. Hva disse "politisk korrekte"

later som de gjr, er ikke nok. Vektere p norske

skoler ? Mange vil jo ikke engang innrmme fakta.

Tafatthet hjelper ingen, men slik er Norge.

Ogs norske elever sliter med problemene artikkelen skisserer. Det vanlig er at skolen konsekvent nekter ta inn at det er de selv som er problemet. De kaller inn barnevernet og begynner herje med familiene istedet. H v e r gang. For det M jo vre noe galt i hjemmene til "slike" barn.

Elefanten i rommet er Islam og muslimer..som ikke har respekt for andre enn Allha.

Sosialistene inkl.krf,v sp,og h

med sin uhyggelige naive tilnrming

til problemet er bare tragisk.

Vi er kommet etter Sverige,slik jeg har psttt i mange debatter.

Takk til deg Terje Bakken for din gode kommentar som peker p FAKTA. en kommentar der jeg helt enig og stiller meg bak.

Jeg er s uendelig glad for at jeg tok datteren min ut av en skole p Oslo St og fikk henne inn p en vestkantskole.

Alltid ropes det opp om den elendige skolen. Har ikke disse barna foreldre som kan oppdra ungene sine. Men en enslig somalisk mor med 8 unger rr vel ikke over alle, spesielt ikke guttene. Hva med barnas fedre? Er de for opptatt med reise rundt til sine forskjellige koner til at de rekker vre tilstede for barna sine. Nei denne lsslupne innvandringen har blitt en ulykke for landet, spesielt hordene med muhammedanere som kommer med sin annerledes og unskede kultur.

"For det M jo vre noe galt i hjemmene til "slike" barn."

Ein kan seie mykje om skulens evne til flge opp dei barna som treng det, men i dei aller fleste tilfelle vil ein finne rota til problema heime.

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Dette er todelt. Det ene er "multikulturen" og det andre er at mentalt ubalanserte personer er plassert i skolen.

Forklaring. Fordi vi m ha en "inkluderende samfunn".

Det sinnssyke er at lrerne mener at dette m vi akseptere. At de som klikker m vi ta hensyn til, bli mer inkluderende.

Jeg vet at nr en ikke helt stabil elev klikker. Han slr en annen. Nr foreldre sier at sitt barn er redd for denne personen, dem har traumer. Da er svaret fra forstander og andre lrere. "Du m tenke p den andre (den som slr), be han p besk hjem til dere. Inviter han p bursdag. Ikke la han fle seg s ensom". Ikke en tanke p de som er berrt.

Hrt den fr? Hakker en asylant ihjel en person, da er det s veldig synd p morderen, ikke p ofret.

Innvandrergutter vil ikke tilpasse seg skolen og det Norske samfunnet sin feminisering og "likestillings" kultur.

Hjemme har gutter en rolle og jenter en annen, alts motsatt av hva de blir innprentet p skolen.

Ikke rart de kaster stoler i veggene.

Hvor vanskelig er det anerkjenne kulturforskjeller? Er det ingen stortingspolitiker som har merket seg at det er kun menn som kommer ut av Moskeen i finstasen midt i arbeidstiden etter fredagsbnnen?

Er det trygt ha politikere som enten ikke forstr enkle sammenhenger, eller overser og dekker over ting som m opp p bordet hvis vi fortsatt skal vre et sekulrt vestlig velferdssamfunn?

Velkommen til det nye landet som vi s lenge har advart mot. N er vi her allerede og disse godtroende naive som har presset p for f de hit fr n komme seg ut passe p disse barna gratis.

Ellers er eneste lsning ta barna ut og sende de og hele familien deres hjem igjen.

Jeg har jobbet i ungdomsskole i Bergen noen r. De aller fleste elefantene var ikke blonde og blyde. Ex:n av dem tok min kalkulator og brakk den i to biter, lftet opp skjrtene p jenter flere ganger og prvde trekke ned trusen.

Svartinger har skylda

Scott Johansen

Scott Johansen

Dette er det som kalles globalisme, hvor en global konomisk elite nsker seg multikultur og pne grenser som denne eliten tjener p. Politikere og byrkrater er bare denne elitens nyttige instrumenter for at de skal f sin vilje. I mens s rtner de europeiske land innenfra med stadig strre kulturelle problemer og fallende produktivitet...

I New York innfrte de null toleranse p de aller meste det virket. Men Norske politikere sa NEI for vi i Norge er jo verdensmestere og vet s mye bedre. Nr alt er er delagt s er det for sent. Vekk med feige politikere som er mest opptatt av kverulere enn f lsninger.

Jeg satt foran en barnefamilie fra India i et fly en gang. Barna hadde ingen grenser eller oppdragelse og de virket helt ville. De kaklet i vei, ropte og skrek, og de rev og slet i stolene foran seg og til slutt kjente jeg den ene av de i bakhodet mitt. Jeg snudde meg rundt og ba om at de skulle roe seg, men nei, det hele endte med at den ene gutten regelrett slo i stolen min flere ganger. Foreldrene var helt lamme og sa ingenting. Det er jo dette som er problemet med en del kulturer. Foreldrene vil ikke blande seg inn, de oppmuntrer i stedet at barna terroriserer andre og spesielt nordmenn som tross alt er lette offre for trakassering, fordi de ikke tar igjen. Kort fortalt har mange mistet fullstendig respekten for det norske og for nordmenn. Mange av innvandrergutta ser gode muligheter for dominering og makt ovenfor litt veike norske gutter. Norge er altfor fristende for kriger og erobringskulturene de kommer fra. Her kan de dominere med vold og frykt og erobre norske damer i fleng som lar seg imponere av machokulturen. Hele feilen slik jeg ser det er kulturforskjeller. Nordmenn med sin humanistiske og selvhatende kultur samt individualistiske, alltid alene kultur, kontra enkelte innvandrerkulturer med vold og krigerkultur mentalitet og sammen er vi sterke tenkning. Nordmenn burde samle seg mer, ta igjen og vise at slik atferd vil vi ikke ha i landet og samtidig gi fingeren til de som synes dette er rasisme. Skoleverket, politikere og politi er ofte representanter for det flerkulturelle og det politisk korrekte og er derfor handlingslammet. Vi er mer og mer i en slags hybridkrig. Se til Sverige. Dette kommer hit, det tar bare litt lenger tid. Hvor mange vil forsette som ofre for dette ?

Einaste lysinga e gjr om skulen te ein skule s innvandrarelevane kan kjenna seg hjemma i, og dei e jo vante med ein puggeskule, s det me m gjr e innfra ein skule kor elevane sitte time itte time og pugge itte kjukling drikke vatn metoden. For nr kjuklingen ska drikka s bye han seg ner, men d klare han'kje svelga s d m han bya hove bakve igjen. Akkurat snn e det elevane ska pugga g, bya seg ner i bok og lesa, og s bya hove tebake og gjenta det dei las. Einaste mten lra p, det, vettu. Kjempelurt.

Som mangerig lektor p en videregende stkantskole i Oslo, har jeg erfart at det eneste middelet for f elevene til oppfre seg hflig og slik de skal, er bruke disiplin. Elever som har andre kulturelle bakgrunner, er vant til disiplin, de forstr nr man kaller en spade en spade, sier nei, og forklarer hvordan det skal vre i en klasse, og at lreren skal vises respekt. Det er altfor mye dill og dull med elever. Vi m ta dem p alvor, sette grenser og si fra nr de gjr eller sier noe de ikke skal. Forklarer man hvorfor og setter krav, er det nesten ingen som ikke forstr det, og man fr respekt tilbake. Dette er min erfaring etter mange rs undervisning. Altfor mange lrere "forstr" elevene i hjel! Ved forlange og kreve respekt, fr man respekt og anerkjennelse tilbake!

...jeg stemmer for erstatte hele blogginnlegget med kommentaren til Terje Bakken.

...som vanlig er kommentarfeltet det interessante...blogginnlegget ser jeg ingen mening med.

Du verden s fle alle disse utlendingene er, og hvor fortreffelige vi "hvite" er. Det kan se ut som omm alle i kommentarfeltet har glemt at disse problemstillingene Kristin Botmark tar opp her, ikke er av ny dato. Hvem var det som hadde skylden, den gang det bare fantes noen f som kke var etnisk norske, var det utlendingene/innvandrerne da ogs? Enkelte tror at det bytte ut dagens skole med 50 og 60-tallets kadaverdisiplin er av det gode. Til disse vil jeg bare si at kua har glemt den en gang var kalv. Det var ikke en god skole for de som hadde lrevansker.

Skriv en ny kommentar